Na čom jazdíme – 1. časť, lyže z dielne Elánu
Vedeli ste, že Elánky vyrába firmy nielen lyže, ale aj plachetnice? Ak nie, poďte sa pozrieť, čo všetko sa skrýva pod značkou, ktorá aj počas hlbokej totality dominovala našim svahom. V 80-tych rokoch predala spoločnosť Elán polovicu svetovej produkcie lyží. Na Elánkach jazdil fenomenálny Ingemar Stenmark, ktorý im zostal verný počas celej svojej kariéry. Do služieb Elánu vstúpila aj ďalšia lyžiarska legenda – Glen Plake.
Vedeli ste, že Elán vyrába nielen lyže, ale aj plachetnice? Ak nie, poďte sa pozrieť, čo všetko sa skrýva pod značkou, ktorá aj počas hlbokej totality dominovala našim svahom. V 80-tych rokoch predala spoločnosť Elán polovicu svetovej produkcie lyží. Na Elánkach jazdil fenomenálny Ingemar Stenmark, ktorý im zostal verný počas celej svojej kariéry. Do služieb Elánu vstúpila aj ďalšia lyžiarska legenda – Glen Plake.
Vrámci série článkov vám postupne predstavíme všetky lyže, ktoré sa dajú kúpiť na slovenskom trhu. Ak by ste chceli lyže, ktoré tu nikto nemá, môžete sa tešiť na články o netradičných, alebo doma vyrábaných (aj s návodom ako na to!) lyžiach.
Na Elánkach sa jazdí už od II. svetovej
Firma existuje už viac ako 60 rokov. Založil ju skokan na lyžiach Rudi Finžgar s priateľmi 24. septembra 1945. V prvom roku vyrobili 800 párov lyží (denne 15 až 20 párov), o rok otvorila svoj vlastný obchod v Slovínsku, neskôr aj v Spojených štátch. Po dvojročnej existencii bolo vo firme zamestnaných už 112 ľudí avšak rok nato ju štát znárodnil.
Šesťdesiate roky nie sú hviezdne, zato však pre vývoj spoločnosti kľúčové: biznis sa rozširuje na badmintonové rakety (zákazka na 300-tisíc), malé plachetnice a ďalšie lode, vybavenie telocviční (v celom Chorvátsku a Slovinsku), vybavenie na stolný tenis, cepíny, záchranné pomôcky, batohy, športové vetrovky, sánky, hokejky, veslá, vodné lyže a mnohé iné produkty. Lyže Elán sa objavujú na olympiáde v roku 1964, v roku 1968 v Grenobli získal skokan Baldur Preiml prvú medailu pre Elán.
Zlaté sedemdesiate roky a osemdesiate roky
Toto obdobie bolo pre Elán ozaj hviezdne. Za najväčšiu lyžiarsku firma jazdí najlepší lyžiar – Ingemar Stenmark. Na lyžiach Elán vyhráva jedny preteky za druhými. V roku 1974 vyhral prvý slalom Svetového pohára v Madonne di Campiglio. Sedemdesiate roky znamenajú v Eláne investície do nových technológii, rada lyží z roku 1975 má povrch z polyetylénu, o rok neskôr má Elán v kapse medzinárodnú cenu za kvalitu a vyrába prvú sériu RC!
V tomto období patrí Elán medzi najväčšie lyžiarske firmy na svete. Elán sponzoruje stále viac a viac pretekárov SP. V 80-tych rokoch dodáva Elán na trh polovicu svetovej prudukcie lyží.
Politika priviedla do krízy aj Elán
Začiatkom 90-tych rokov sa Elán mení na akciovú spoločnosť. Po vyhlásení nezávislosti Slovinska a krátkej 9-dňovej vojne zasiahnu problémy aj výrobcu lyží. Strieda majiteľov, ľudia vo vedení firmy sa menia. Neexistuje stratégia rozvoja, bez kľúčového investora aj tržby ďalej klesajú.
V roku 2000 kupuje firmu vývojová korporácia Slovinska. Firma má nové vedenie a začína opäť investovať do vývoja nových produktov a marketingu, postupne sa vzmáha. Dnes má spoločnosť tri divízie: podniká v lyžiarskom a lodiarskom priemysle a dodáva vybavenie telocvičieň. Jej cieľom je vyrábať dokonalé lyžiarske vybavenie na svete so špičkovými parametrami pre všetky typy lyžiarov. Elán znova získava ocenenia v dizajne a kvalite lyží. Pretekári na Elánkach po roku 2000 opäť získavajú tituly Majstrov sveta a olympijských víťazov. (Simon Ammann, Jakub Janda)
Osobnosti a Elán
Po celú dobu Elán podporoval množstvo športovcov, dnes sa tento tým nazýva Team Green. Jeho hlavou je triumvirát excelentných lyžiarov: Ingemar Stenmark – najlepší lyžiar v histórii Svetového poháru. Ingemar strávil na lyžiach v pretekoch Svetového pohára viac ako 20 rokov a odniesol si z neho 86 víťazstiev. Dvojkou v tíme je Glen Plake. Plakea mnohí považujú za živú legendu freeskiingu. Do tretice je to Slovinec Davo Karničar. Tento lyžiar – horolezec zjazdil najvyššie hory všetkých 7 kontinentov. Okrem spomenutých výrazných osobností tím tvoria ďalšie desiatky lyžiarov.
Lyže na sezónu 2010
Na sezónu 2009/2010 pripravili Slovinci 43 modelov lyží. Najviac ich je určených na carving a freeride. Je to pekná kolekcia s typickým prvkom „waveflex“, akýmsi vlnkovaním na povrchu lyže. Pod povchom sa skrýva drevené jadro s klasickou sendvičovou konštrukciou. Pretekárske modely nesú v názve FIS, kvalitné športové modely GSX/GS – obráčka a SLX/SL – slalomka. Freeridové modely označujú číslicami. Model 1111 je tučná prašanovka s krídlovitým ukončením, ďalej sú tu klasické modely 777, 888 Alu, 999 Alu. Model 1010 Alu je tento rok nový.
Najvyššie modely pretekárskych lyží majú drevené jadro z dvoch druhov dreva: tvrdšie drevo vytvára okolo mäkšieho rám. Tvrdé drevo horizontálne spája špičku a pätu lyže, čim zvyšuje torznú stabilitu a zároveň zvyšuje pevnosť lyže. Mäkšie drevo zasa znižuje hmotnosť lyží a zaručí ich pružnosť. Väčšina lyží (nepretekárske modely a freeride) však majú laminované drevené jadro. Pre každý model a tvar je špeciálne tvarované. Ďalšie vlastnosti lyží, špecialitky konštrukcie, vystuženia a torzei lyží si prečítate na stránke elanskis.com.
Pozrite si výber z tohtoročných modelov (freeride, GSX/GS a SLX/SL):
Ako sa Elánky vyrábajú? – pozrite si nasledujúce video!!
Zdroje: www.global.skipass.com; www.elanskis.com; www.elansports.com