Otestovali sme elektrické lavínové batohy. Ako obstáli?
V poslednej dobe začínajú byť populárne lavínové batohy s elektrickým systémom. Na trhu sú aktuálne tri systémy. Ak nerátame staršie systémy ako Alpride E1 a Jetforce 1.0, tak ide o Jetforce 2.0, Alpride E2 a Litric. Aké sú ich výhody a nevýhody?
Elektrické lavínové batohy pre vás testoval a hodnotil Michal Kišš z ALPISu a ide o povolaného odborníka. V ALPISe sa už viac ako 12 rokov zaoberajú predajom lavínového výstroja (lavínový vyhľadávač, lopata, sonda, lavínové batohy a ostatné vybavenie potrebné na skialp po zasnežených kopcoch). “Dovolím si tvrdiť, že máme najväčší výber lavínového výstroja na Slovensku a v Čechách. Väčšinu našich vecí osobne skúšame, testujeme a tak ich veľmi dobre poznáme,” hovorí Michal.
Výhody elektrických systémov v porovnaní s mechanickými bombičkovými lavínovými systémami
- viacnásobná aktivácia – neznamená to, že keď ráno skončíte v lavíne, poobede pôjdete skúšať šťastie znovu. Znamená to, že keď omylom aktivujete airbag, tak nemusíte hneď hľadať obchod, kde vám vymenia bombičku. “Mne sa osobne napríklad stalo, že som stál lyžou na tiahle, keď som sa vyzliekal a nevšimol som si to. Potiahol som druhé rameno a airbag som omylom aktivoval. Problém bol, že som bol dva dni kráčania od auta a dediny, čiže ďalej som už pokračoval bez airbagu. Airbag možno omylom aktivovať aj napr. pri ťahaní batohu z plného kufra auta.”
- bezproblémové cestovanie lietadlom – “každý, kto cestoval s tlakovou fľašou a riešili ho, to asi uzná.”
- bezplatná skúšobná aktivácia a kontrola pred sezónou
Jetforce 2.0 – Black Diamond PRO 25
Cena: 1220 €
Jetforce 2.0 systém, ktorý používajú pre svoje ruksaky Pieps a Black Diamond. Airbag s objemom 180 l sa nafúkne za 3-4 sekundy pomocou Li-pol batérie. Systém vám zaručuje, že pri teplote -30°C a pri plne nabitej batérii sa airbag nafúkne 4x. “Pri našich testoch na Dachsteine sa airbag batéria nafúkla 7x pri teplote -7°C.”
Po aktivácii turbodúchadlo dofukuje airbag tri minúty, po tomto čase sa pustí opačne a airbag vyfúkne. V prípade, že skončíte pod snehom (napríklad pri páde cez skalu a dodatočnom zasypaní) vám vytvorí cca 180 l miesta a vzduchu, s ktorým pod snehom vydržíte určite dlhšie, ako bez tejto funkcie.
Ďalšou výhodou je myšlienka vymeniteľných boostrov. Kúpite batoh s objemom 35 litrov a za niekoľko desiatok eur si dokúpite verziu s objemom 25 a 10 litrov a máte doma všetky kombinácie. Batoh sa vyberá aj podľa postavy: zvyčajne veľkosť S/M do 180 cm a M/L nad 175 cm.
VÝHODY
- jednoduchá aktivácia batohu do pohotovostného režimu tlačidlom v tiahle
- vymeniteľné boostre
- na jedno dobitie minimálne 4 nafúknutia airbagu (batéria vydrží aj celú zimu bez dobíjania)
- po troch minútach sa sám sfúkne a vytvorí zasypanému miesto a vzduch
- veľký 180 l airbag
- BlueTooth na aktualizáciu softvéru
- pohybový senzor po 24 h vypne batoh v prípade, že ste zabudli a po týždni nehýbania odpojí batériu aj od riadiacej jednotky, šetrí ju (toto bol problém s batériami pri modeloch 1.0)
- M/L verzia vhodná aj pre vyšších užívateľov, dĺžka chrbta 57cm
NEVÝHODY
- nie úplná kompatibilita s boostrami, problém so zipsami, jeden býva dlhší – funkčnosť systému to ale neovplyvňuje
- Michal neodporúča kupovať cez internet, ale radšej si ho osobne vyskúšať.
- problém s otváraním priehradky s airbagom – výrobca však tento problém vyriešil pri batohoch od sezóny 2022
- ťažší batoh cca 3 kg verzia s 25 l boostrom – málo praktických úchytov na spacák, lano, mačky a podobné
Alpiride E2 – POC Dimension
Cena: 1300 €
Nový systém od švajčiarskeho výrobcu je založený na princípe superkapacitora. “Systém používa viacero značiek, my máme v ponuke batoh od firmy POC. Princíp systému je založený na kondenzácii elektrickej energie v superkapacitore. Po aktivácii sa elektrína uvoľní, rozbehne turbo kompresor a nafúkne airbag za 3-4 sekundy.”
Superkapacitor stráca elektrinu aj pri vypnutom stave, kvôli tomu sú v systéme ešte dve AA batérie, ktoré kapacitor udržiavajú v pohotovostnom stave. V prípade, že superkapacitor dobijete cez Micro USB-C kábel a do systému vložíte nove alkalické AA batérie, systém dokáže fungovať cca 3 mesiace bez nabitia.
Batoh POC Dimension je pevný, robustný, má objem 25 litrov a je k dispozícii v jasnej Fluorescent Oranžovej farbe, ktorú len tak neprehliadnete. V batohu má každá vec svoje miesto, veľa priehradok, či už na lavínový výstroj, kľúče, desiatu alebo okuliare. POC Dimension Alpride E2 je vhodný na strednú postavu užívateľov 170-190 cm.
VÝHODY
- systém má displej, kde presne vidíte aktuálnu kapacitu batérií a superkapacitora
- pressure relief valve – je novinkou, ktorú neobsahoval predchádzajúci model
- tri minúty po aktivácii sa elektronicky uvoľní ventil a vzduch sa z airbagu začne uvolňovať. Airbag nie je pod tlakom, šetrí ho a vám pomaly uvoľňuje miesto v prípade, že by ste skončili pod snehom
- jasne viditeľná Fluorescent Orange farba
- väčší airbag s objemom 162 l
- jednoduché vyfúknutie airbagu bez rozopínania batohu – na jedno nabitie možná aktivácia airbagu 2x
NEVÝHODY
- váha viac ako 3 kg
- cena
- k aktivácii systému do prevádzkového režimu je potrebné celý batoh rozopnúť, následne rozopnúť priehradku so systémom, otočiť gombík a opäť celé zozipsovať
- batoh iba v jednej veľkosti na strednú postavu cca 170-190 cm
Litric – Ortovox Avabag Litric Tour 30
Cena: 1150 €
Ortovox Litric Tour 30 má v sebe zabudovaný nový systém, ktorý vznikol v spolupráci nemeckého Ortovoxu a kanadského Arcteryx. Litric používa technológiu supekapacitorov, pričom superkapacitor je udržiavaný v pohotovostnom stave pomocou 2000 mAh, 25 g internej batérie.
Na jedno nabitie batoh vydrží v zapnutom stave 60 h a vo vypnutom cca 30 dní. Čas nabíjania je približne 2,5 h, kondenzátor sa z internej batérie dobije za 25 minút. Airbag s objemom 150 l sa nafúkne po aktivácii za 3-4 sekundy a z jednej batérie je možné 2x aktivovať airbag. Ortovox Tour 30 disponuje funkciou vymeniteľných ZipOnov, to znamená, že k 30 l verzii si môžete dokúpiť ešte 18 l a 40 l verziu. A máte batoh na freeride, jednodňové výlety a viacdňové prechody.
Dĺžka chrbta sa rozdeľuje na verziu S – short tour (28, 36 a 16 litrová verzia) – do výšky cca 170 cm a regular tour (30, 40 a 18 litrová verzia) – od 170 cm viac. “V batohu, ako ste pri Ortovox už zvyknutí, má každá vec svoje miesto, s mnohými praktickými úchytkami na dva cepíny, lyže, snowboard, sieťku na prilbu, či lano.”
VÝHODY
- priehradka s airbagom sa nerozopína vďaka novému systému uzatvárania
- stav superkapacitora vidíte pomocou 3 kontroliek z bočnej strany batohu
- zaistenie tiahla proti nežiaducej aktivácií
- na jedno nabitie možná aktivácia airbagu 2x, pričom ventilator dofúkne airbag ešte 2x po každej aktivácii.
- funkcia vymeniteľných ZipOn v závislosti od toho, aký veľký batoh v daný deň potrebujete, výmena trvá približne 1 minútu
- dobré rozmiestnenie priehradok a praktické úchyty snowboardu, lyží, lana, cepínov – najľahší z elektrických batohov, menej ako 2,5kg, pričom verzia Zero27 má iba 1995 g na ALPIS váhe.
- airbag už nie je potrebné skladať podľa návodu, stačí vyfúknuť a natlačiť späť
NEVÝHODY
- tiahlo nie je možné uzavrieť do ramenného popruhu, vždy je z vonkajšej strany (pootočením ho dáte do polohy, kedy aktivácia nie je možná)
- ruksak je potrebné nabíjať v pohotovostnom režime, inak nabijete iba batériu a tá následne po aktivácii systému dobije supercapacitor. To skracuje čas používania na jedno nabitie. “Myslím si, že by stačila iba SW úprava a pôjde to celé dobíjať aj pri vypnutom batohu.”
- k aktivácii systému nestačí iba pootočiť tiahlo, ale treba systém najprv zapnúť vo vnútri batohu gombíkom. Je to vyriešené jednoduchšie, ako pri konkurenčnom systéme.
Viac informácií sa dozviete na http://www.alpis.sk/.
Text: Michal Kišš/ALPIS
Foto: archív výrobcov