Testy lyží – Elan GSX, lyže na ktorých jazdí Ondrej Bank či Kryštof Krýzl

23. februára 2010

Test lyží Elan GSX, teda obráčiek s rádiusom 18,6 metra. Test sa uskutočnil na ľadovci Hintertux. Lyže si vychutnajú najmä pokročilí lyžiari a experti na upravených rovných zjazdovkách.

V roku 2006 priniesol slovinský výrobca lyží  na trh novinku vo forme allroundovej modelovej  rady SPEEDWAVE, ktoré mali vo svojej konštrukcii použitý patentovaný systém WAVEFLEX. Cieľom  bolo zlepšiť jazdné vlastnosti prostredníctvom optimalizácie priečnej a pozdĺžnej torzie. WAVEFLEX charakterizuje zvlnený povrch lyže, ktorý zlepšil priľnavosť hrany na tvrdom povrchu a zvýšil pružnosť.

Naposledy sme testovali lyžu Head SuperShape, o ktorej si možete prečítať tu.

Miro Moško pri testovaní lyží Elan GFX

Prejavilo sa to patričnou dynamikou jazdy predovšetkým zrýchlením v záverečnej fáze oblúka. Úspechy s modelovou radou SPEEDWAVE  boli dôvodom, že sa ELAN rozhodol systém WAVEFLEX aplikovať i v modelovej rade RACE. Najskôr v roku 2008 v komerčnej, pre túto sezónu 2009/10 i v lyžiach určených pre preteky Svetového pohára.

Mojím pôvodným zámerom bolo podrobiť testu komerčné (lyže predávavé v obchodoch) slalomky SLX, okolnosti mi však podsunuli „obráčkový“ model GSX v dĺžke 176 cm s integrovaným viazaním ELX14 FUSION. Miestom testovania bol Hintertux v Rakúsku.  Dostatok snehu, tvrdé upravené zjazdovky  a bezoblačné počasie vytvorili ideálne podmienky na zhodnotenie jazdných vlastností. Zvedavosť a rešpekt budiaci rádius 18,6 metra ma najskôr nasmerovali na široké červené zjazdovky, kde som pri  rýchlosti  50-60 km/hod nechal viac – menej lyže „zarezať“ v oblúku a

krúžiť vlastné rádiusy s veľkosťou 18 až 20 metrov. S pribúdajúcim časom hodnoty rýchlosti i rádius narastali a moje srdiečko plesalo. Lyže sú i pri vysokej rýchlosti maximálne stabilné a sebaisto držia stopu. Drevené jadro dáva skvelú dynamiku, cítiť, že lyže sú „živé“.

Zhodnotenie:

„Civilné“ obráčky  sa vyznačujú vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Cieľovou skupinou sú lyžiari s „vyjazdeným“ carvingovým oblúkom, ktorí jazdia v strednom až vyššom spektre rýchlosti a disponujú dostatočným fyzickým potenciálom.  Domovom týchto lyží sú  upravené a predovšetkým „prázdne“  zjazdovky.

Rozsah využiteľných oblúkov: 13 až 25 m.

Azda jediným nedostatkom je integrovaný systém viazania FUSION, kde  sa dlhodobo  ELANu nedarí odstrániť „vôľu“. I pri nastavení viazania nad hodnoty DIN 10  sa v tomto systéme zbytočne stráca energia a dochádza k oneskoreniu reakcie hrany lyže na pohyb nohy v lyžiarke.

Obráčky Elan GFX, radius 18,6 metra

Technický popis:

  • Konštrukcia: polouzavretá sendvičová s dreveným jadrom a dvoma titanalovými doskami využívajúca systém WAVEFLEX, spevnenie bočných stien systémom SIDEWAL.
  • Dĺžka lyží:  176 cm
  • Geometria : 110-67- 96
  • Rádius: 18,6 m
  • Tunning hrán : 1/87 stupňa
  • Flexia: 120-130  odhadnutá
  • Cena odporúčaná : 689,99 EUR (s viazaním ELX 12 FUSION)

Miro Moško

www.lukasport.sk
www.elanskis.com

1/1
Zavrieť reklamu